dinsdag 11 juli 2017

De schildersezel




Momenteel ben ik bezig om boven op te ruimen.
Spullen uitzoeken etc...
Want door de omstandigheden is daar nog niet veel van gekomen.
Want verhuizen naar een kleiner huis valt niet mee.
We wonen nu zeker niet in een klein huis,
maar we wonen nu wel de helft kleiner.

Op de overloop staat een schildersezel.
Daarop zet ik steeds een ander schilderij.
Nu staat er een interieur op.




Het is de achterkamer van mijn grootouders.
Het is geschilderd door hun zoon, zo'n 80 jaar geleden.
Maar ik ken de kamer ook, want die is nooit veel veranderd.

Maar het aardige van dit schilderij is, 
dat veel spullen nu bij ons zijn.

De tafel en de stoelen zijn bij ons en ook de buffetkast.
De stoelen zijn een kopie van 17e eeuwse stoelen
en speciaal voor mijn grootouders gemaakt
door een Haarlemse meubelmaker, Jan Pieter Strijbos.
 Een vriend van mijn grootvader.


de woonkamer in ons vorige huis


Maar ook veel kleine spullen zijn bij ons.
De tabakspotten, de kandelaars en de klok.





Deze klok is door mijn overgrootvader gemaakt.
Er zit een gewone wekker in.

Maar ook nog een bouilloire, een pijpcomfoor.
Die staan op de tafel op de voorgrond, wel erg moeilijk te zien.
Ook de zwarte glazen fles is er nog.
En zelfs het schemerlampje staat bij ons, er zit wel een ander kapje op.

We genieten van al die mooie spullen van mijn Grootouders.
Sommige voorwerpen zijn al vele generaties in de familie.


4 opmerkingen:

  1. Wat leuk om zoveel spullen met herinneringen om je heen te hebben.
    Ja en opruimen het blijft moeilijk want het is toch steeds een stukje loslaten wat al jaren in je bezit was.
    Veel succes.
    Voor opruimen is het hier in Twente een goede dag want de regen komt met bakken uit de lucht.
    Fijne dag.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel bijzonder dat jullie zoveel spullen van vroeger hebben. Het schilderijtje is een mooie binnenkijker. Leuke manier om zo elke keer een ander schilderij te tonen op de ezel. Ik kan me voorstellen dat je dit allemaal niet weg wilt doen.
    Succes met opruimen, het is er idd het weer voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat geweldig mooi om zoveel spullen uit de familie te hebben. En dat je ook nog weet wat van wie is geweest. Heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessante blog. Ik kwam hierop omdat ik een schilderij bezit dat door een zekere A Veldhuis is gemaakt in 1977. Ik heb het op Rotterdam-Zuid gekocht in een boekwinkeltje op de Strevelsweg dat al lang niet meer bestaat. Het werd ooit gerund door een verstokte Marxist, die heel eenzaam aan zijn einde is gekomen. En sinds ik het heb gekocht ben ik op zoek naar de schilder. Wellicht een kleinzoon van opa Herman Veldhuis, de Delftse glasschilder?

    BeantwoordenVerwijderen