zondag 15 februari 2015

Wortelsoep


De wortelsoep van Trees

Mijn vriendin Trees had een keer voor de lunch wortelsoep gemaakt.
Ze serveerde er bruinbrood met roomboter bij.
Dat smaakte mij heel erg goed.
Daar ik morgen eters krijg, besloot ik om ook maar eens wortelsoep te maken.
Het is zeer eenvoudig en snel klaar.


De ingrediënten

Recept wortelsoep

500 g winterpeen
2 uien
stukje gember, gemberpoeder kan ook
bosje verse tijm; ik nam gedroogde tijm
2 groentebouillontabletten
sap van 1 sinaasappel
peper en zout
beetje boter om in te bakken


Snipper de uien, schil de gember en snijdt deze klein. Schil de winterwortel en snij deze in dunne plakjes.
Doe wat (braad)boter in de pan en fruit hierin de uien zacht. voeg de gember toe en fruit deze even mee. 


Doe dan de gesneden wortelen bij de uien.



Voeg zoveel water toe zodat de wortelen helemaal onderstaan. 
Doe hierbij de bouillontabletten, het sap van de sinaasappel,  de tijm en peper en zout.
breng alles aan de kook en laat het 20 minuten zachtjes koken tot de wortelen zacht zijn geworden.
Haal eventueel het bosje tijm uit de soep.
Pureer de soep met een keukenmachine of staafmixer.



Bij het opdienen kan er eventueel wat room worden toegevoegd of ringetjes bosui. verse peterselie of koriander





2 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk! Een recept wat ik zeker eens ga maken. Fijne avond,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zag je blogje bij Willy ,dus nam ik een bezoekje op
    je blogje ..en kwam ik meteen dit lekker recept tegen ..
    lijkt me heerlijk ...een fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen