donderdag 22 januari 2015

Sokken breien





Het breien van sokken vind ik erg leuk om te doen.
Al jong heb ik het geleerd.
Het eerste paar is bewaard gebleven.
Omdat de ene sok strakker is gebreid dan de ander, kon ik ze natuurlijk niet dragen.



Ik was acht jaar, toen ik deze sokken op school heb gebreid.
Met aan de bovenkant een muizentandje en het been met een kabelmotief.
Hiervoor had ik al een onderbroek, met pijpjes en van ongebleekte katoen, gebreid. Die is niet bewaard, maar ik kan me ook niet herinneren dat ik hem ooit heb gedragen. 
We moesten op school nuttige dingen maken.
Toch ben ik blij, dat ik daar zo goed heb leren handwerken.

Van de zomer zag ik tijdens onze vakantie een aanbieding van sokkenwol. 



Ik ben meteen begonnen, ik heb altijd brei- en haaknaalden bij me met vakantie.

maat 39

Ik heb nog heel wat wol over. Hier kan ik nog wel 3 paar sokken van maken, er zijn drie bollen over.
Moet gaan, want ik heb zelf maat 36. Deze sokken zijn mij te groot. Ik had ze natuurlijk kunnen uithalen, maar ik vind vast wel een liefhebber. 

Van de grijze wol ga ik herensokken maken.

Van een restje witte wol heb ik sopjes gebreid in maat 20.



Omdat ik van mijn dekentjes ook nog wol over had, heb ik met roze wol ook een paar kleine sokjes
gemaakt. 





Een patroon voor het breien van sokken en een maat-tabel.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten