dinsdag 23 december 2014

Klussen






Bob heeft enkele weken geleden een nieuwe heup gekregen.
Dus klussen in huis is er voorlopig niet bij.
Maar omdat hij toch graag wat wil doen, is hij het koper gaan poetsen.
En dat is hier thuis een enorme klus. Ik ben nu eenmaal gek op koperen voorwerpen.
Vorige week heeft hij de pannen gepoetst en nog vele andere voorwerpen.
En nu is hij begonnen aan de lantarens.


Deze scheepslantaarn was al veel jaren niet gepoetst, dus was het een enorme klus.
Maar nu blinkt hij weer.



Deze lantaarn stond bij mijn Oma Veldhuis in de hal.
Ook zij was dol op koper en mocht het graag poetsen.
Waarschijnlijk heb ik het van haar geërfd. Dat ik het zo mooi vind, al dat gepoetste koper.



Deze lantaarn hing in de gang bij mijn Oma Van Meteren.
Deze poets ik nooit, omdat er door de jaren heen zo'n prachtig patine op zit.
Ook deze ketel ik nooit wil poetsen, want ook die heeft zo'n prachtige patine.



Bob is nu een week aan het poetsen en is nog lang niet klaar. 
Een deel van de kandelaars moeten nog gedaan worden. Want we hebben er vele tientallen.

een gedeelte van onze kandelaars


Nu moeten de kroonluchters nog een poetsbeurt krijgen. Ook dat is een enorm karwei. Het zijn wel allemaal kaarsenkronen. Als ik er maar bij kan om ze er af te halen. Onze plafonds zijn nogal hoog.
Er is nog van alles dat gepoetst moet worden; ketels, stoven, emmers etc. En vele kleine voorwerpen.
Bob vindt het niet vervelend om te doen. Hij zal nog wel ruim een week bezig zijn.
We doen het dan ook maar eens per jaar. Poetsen is eigenlijk ook niet zo goed, je verwijdert iedere keer een laagje koper. En tenslotte heb je het "verpoetst".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten