maandag 24 maart 2014

One of a kind


24 maart Iedere dag een foto

Mijn ouders kregen in 1969, zij waren toen 25 jaar getrouwd een vaas cadeau.
Deze vaas was speciaal voor hen ontworpen. 
Een vriend van hen, Herman Sanders, was meesterschilder bij de Porceleyne Fles te Delft.
Deze vaas was uitgevoerd in Delvert, een groene kleur.

Het 25-jarigs huwelijks-cadeau

Deze groene kleur was erg moeilijk te bakken, het mislukte vaak. Zodat na 8 jaar werd gestopt met de fabricage van Delvert.

Initialen van de schilder

Mijn moeder was zeer gesteld op deze vaas, waarop hun initialen staan;  M en V.
In 1974 Heeft onze oudste zoon, toen 5 jaar oud, deze vaas gebroken.

De vriend van mijn ouders heeft toen gauw een nieuwe vaas voor hen gemaakt.


Maar deze vaas wilde mijn moeder niet, de vaas was anders. Zij wilde gewoon dezelfde vaas terug.


Onderkant "foute vaas"


 Ik was ondertussen naar de fabriek gegaan om de vaas weer te laten maken. Ik had namelijk de stukken mee genomen. Herman Sanders is toen weer aan de slag gegaan en heeft een exacte kopie van de vaas gemaakt.



Zo had mijn moeder haar vaas weer terug.

Aan de andere vaas kan je goed zien dat het niet helemaal goed is gegaan met de kleur.

De kleur is uitgelopen

Deze afgekeurde vaas heeft mijn moeder veel gebruikt, om bloemen in te zetten. Wel stond hij na deze gebeurtenis altijd op een stevige ondergrond. De" juiste" vaas is veilig in een vitrine-kast gezet.
En zo ben ik nu in het bezit van deze twee unica's, vervaardigd door Herman Sanders.


2 opmerkingen:

  1. Ze zijn prachtig en het verhaal erbij is bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal bij de vazen.
    Ik snap dat je moeder de eerste wilde, dat was het cadeau.
    Maar ook de tweede is erg mooi, vind ik.
    Groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen