woensdag 5 februari 2014

Gebreide kinderkleding


Op de blog "De tante van Tjorven" staat een verhaaltje over een blauwe kinderjurk.
Ik heb nooit zo vaak gebreide kleding gedragen. Mijn moeder hield niet zo erg van breien.
Maar omdat ze een grote zak vol restjes wol had gekregen, is zij daar toch iets van gaan breien. Want zo vlak na de oorlog was er geen wol of stof te krijgen en alles werd van oude materialen gemaakt.



De mouwen en het rugpand zijn van stof, maar de manchetten zijn weer gebreid.
Het gebreide pand is bewaard gebleven, dat vond ik toen we het huis van mijn moeder gingen opruimen, omdat zij naar een flat verhuisde.



Maar mijn oma Aad breide graag. Zij heeft voor ons altijd hemdjes, broekjes en sokjes gebreid.


Hier sta ik (18 maanden) in mijn gebreide ondergoed, terwijl oma Aad mij aankleed. 

Ook breide oma Aad badpakken voor ons, waar mijn moeder dan iets leuks op borduurde.

Met mijn moeder en zusje op het strand

Ik ben het meisje in het badpak met de zeilbootjes.
Maar als je in het water was geweest, rekte de badpakken enorm uit. Het waren leuke pakjes om op het strand in te spelen, maar om in te zwemmen was het niet zo geschikt. Ondanks het elastiek in de pijpjes, zakte het geheel naar beneden. Ik was nu eenmaal een echte waterrat, die niets liever deed dan in het water spelen. Hier ben ik ook weer net uit het water. Mijn zusje bleef braaf op het strand spelen. 





2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Wat leuk, deze blik in het verleden.
    En bijzonder dat het voorpand van het truitje nog hebt.
    Groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk om overal die gebreide kleding te zien. Heel bijzonder dat je dat dan ook nog in het echt kunt laten zien, omdat het nog bewaard is gebleven. Leuke foto's. Het badpak is wel erg leuk, die was dus meer voor op het droge. Mooi verhaal! Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen